Siirry suoraan sivusisältöön
Etusivu / Saimaa / Historia





Vesiliikenteen vuosisadat

Mustaa kultaa Saimaalta Eurooppaan

Saimaa on tarjonnut toimeentulon ja erinomaiset kulkureitit esi-isillemme jo tuhansia vuosia. Vesiliikenne vilkastui 1500-luvulla, kun Saimaan mustaa kultaa eli tervaa alettiin viedä Eurooppaan puulaivojen tervaukseen. Puutavara syrjäytti tervan jo 1700-luvulla, mutta puuta kuljettaneet rahtilaivat yleistyivät vasta 1800-luvun lopussa. Kuopiolaiset muistetaan tuottoisasta voikaupastaan Pietarin suuntaan.

Höyrylaivojen kulta-aikaa

Saimaan ensimmäinen höyrylaiva oli siipiratashinaaja Ilmarinen vuodelta 1833. Saimaan kanavan valmistuminen 1856 avasi meriyhteyden Saimaalta Suomenlahdelle, eikä venekuormia enää tarvinnut purkaa Lappeenrannassa ja tavaroita kuljettaa maitse rannikolle. Tervahöyryjä rakennettiin pitkin Saimaan rantoja, ja esimerkiksi 1920-luvun puolivälissä oli liikenteessä yli 200 tervahöyryä.

Matkailumagneetti jo 200 vuotta

Saimaan matkailukohteet, kuten Olavinlinna ja Punkaharju, ovat houkutelleet matkailijoita sekä kotimaasta että ulkomailta jo 1800-luvulta saakka, jolloin alkoi myös matkustajaliikenne rahtiliikenteen ohessa. Varkaudessa alettiin 1800–1900-lukujen vaihteessa rakentaa Saimaan valkokylkisiä matkustajalaivoja. Saimaalla on ollut matkustajalaivoja noin 240 ja matkustajalaivavarustamojakin lähes 100.

Reittiliikenteen pitkät perinteet

Säännöllinen laivaliikenne Savonlinnan ja Heinäveden välillä alkoi 1874. Vuosisadan lopulla lähiliikenne oli vilkasta erityisesti Savonlinnan seudulla ja Punkaharjun matkailureitillä. Saimaan laivaliikenne jatkui vireänä 1900-luvun alkuvuosikymmenille saakka ennen kuin rautatie ja linja-autoliikenne alkoivat vähentää laivaliikennettä.

Lisätietoja:

Merenkulkulaitos - Sulkukanavien historia